+31 6 22 710 740 info@metavita.nl

Magnesium, zorgt voor energie én ontspanning.

Het mineraal magnesium is betrokken bij veel lichaamsprocessen. We ontkomen in onze Westerse maatschappij niet aan de drukte. En daar is ook niets mis mee. Als je er maar dagelijkse herstelmomenten tegenover zet. Helaas schiet het goed jezelf zorgen in drukke tijden er eerste bij in. We geven daarom ons lichaam het signaal dat er continu gevaar dreigt. Het gaspedaal wordt steeds ingedrukt en dat zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol druk is om ons in de actiestand te houden.

Stress vreet als het ware het mineraal magnesium en dat maakt dat zo goed als iedereen hier een tekort aan heeft.

Daarnaast is in Nederland is de bodem door alle kunstmest en bewerkingen, zeer arm is aan het mineraal magnesium. De manier waarop onze voeding wordt verwerkt betekent dat veel mensen lijden aan onduidelijke en vaak chronische klachten die kunnen worden veroorzaakt door een magnesium tekort.

Teveel mensen eten bewerkte voeding. Het overvloedig gebruik van frisdranken, medicijnen, suikers en chemicaliën in ons voedsel zorgen voor een verhoogde en versnelde uitscheiding van magnesium waardoor de behoefte alleen maar toeneemt.

Het is sowieso zeker een goed idee om magnesiumrijke voeding toe te voegen aan je eetpatroon. Denk aan broccoli, spinazie, zeewier, havermout, paranoten, walnoten, hazelnoten, lijnzaadjes, sesamzaadjes, rauwe cacao of chocolade met meer dan 72% cacao etc. Toch hebben de meeste van ons dan nog steeds een tekort.

Oorzaken van magnesiumtekort

  • Het drinken van veel koffie en meer dan normaal gebruik van alcohol
  • Het gebruik van veel suiker, eiwitten, vleesproducten en melkproducten
  • Het langdurig gebruik van sommige geneesmiddelen, zoals antibiotica
  • Bij langdurige fysieke overbelasting of lichamelijke stress of trauma zoals een val, whiplash, etc
  • Emotionele stress, burn-out, psychosomatische klachten
  • Het langdurig gebruik van anticonceptie pillen
  • Bij veel zweten, sport, sauna
  • Bij zwangerschap en borstvoeding
  • Hoog cholesterolgehalte
  • Diabetes
  • Etc etc…

Symptomen magnesiumtekort

  • Tics of spierspasmen (denk ook aan ooglidtrillingen)
  • Spierkrampen (vooral ‘s nachts)
  • Weinig energie, vermoeidheid
  • Constipatie
  • Slapeloosheid of onrustige slaap
  • Hoofdpijn of migraine
  • Koude voeten
  • Een gestrest of onrustig gevoel (soms met paniekaanvallen)
  • Prikkelbaarheid
  • Duizelig
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Oorsuizen
  • Pijn in de voeten
  • Etc etc..

Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel mensen met overgewicht een magnesiumtekort hebben cq een magnesiumtekort kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht.

Ook het niet kunnen afvallen en het welbekende jojo-effect, zijn symptomen van magnesiumtekort. Onze energieverbrandingsoventjes in de cellen, de mitochondriën, hebben nl. magnesium nodig om hun werk te doen. De redenering dat wil je duurzaam afvallen je wat moet doen aan de verhoging van je magnesiumspiegel, is dus zeer zeker aannemelijk.

Als je extra magnesium neemt kun je dat het beste via de huid doen. Je hebt dan een hogere biologische beschikbaarheid in het lichaam en je belast de maag niet. Dagelijks een voetenbadje met magnesiumvlokken, magnesium-, olie of spray gebruiken om je tekorten aan te vullen is echt geen overbodige luxe.

Daarnaast is voldoende magnesium nodig voor ontelbare biologische processen en is zeker ook behulpzaam bij stressreductie. Een warm voetenbad of bad met magnesiumvlokken net voor het slapen gaan werkt zeer ontspannend en geeft een heerlijk wellness gevoel.

Zechsal heeft het meest zuivere transdermale magnesium ter wereld, rechtstreeks uit de oeroude Zechstein bron.

Dat is voor mij de belangrijkste reden waarom ik voor de producten van Zechsal kies en ze adviseer aan mijn klanten.

Lieve gezonde groet,
Meta

Geraadpleegde bronnen:
www.zechsal.eu