+31 6 22 710 740 info@metavita.nl

7 tips voor meer energie.

Douche koud af
Hoe lekker warm douchen ook is, koud (af)douchen is dé kickstart van jouw dag. Je prikkelt je lichaam, het versterkt je immuunsysteem en het zorgt voor mentale helderheid. Het beste begin voor een energieke dag.

Eet langzame koolhydraten
We weten allemaal inmiddels wel dat geraffineerde suikers niet goed voor ons zijn. Dit zijn de snelle koolhydraten die in koek, snoep, gebak, frisdranken etc zitten. Je hebt zeker koolhydraten nodig maar kies altijd de goede langzame en voedzame koolhydraten. Je krijgt er langzame en duurzame energie voor terug, een stabiele bloedsuikerspiegel en dus meer energie.

Drink meer energie
Nee, hier bedoel ik geen energiedrankjes, suikerrijke vruchtensapjes of (light) frisdranken mee. Die zorgen er alleen maar voor dat je minder energie krijgt omdat ze je bloedsuikerspiegel om zeep helpen. Drink vooral water! Jouw lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit water en heeft juist zuiver water nodig. Je hebt minimaal 0,03ml per kilo lichaamsgewicht nodig. Voor iemand die 70kg weegt betekent dat 2,1ltr per dag. Hoeveel heb jij nodig?

Drink koffie met mate
Genieten van een goede biologische koffie kan zeker heerlijk zijn. Maar als jij koffie gaat drinken omdat je energie nodig hebt of om ’s morgens wakker te worden dan is er iets niet goed. Beperk je daarom tot maximaal 2 kopjes koffie per dag en drink ze bij voorkeur in de ochtend en na je maaltijd. Teveel koffie laat je bloedsuikerspiegel stijgen en dat wil je juist voorkomen. Die bloedsuikerdip die volgt lokt weer hele andere dingen uit. Yes, het eten van suikers. En het eten van suikers lokt weer eten van nog meer suikers uit.

Eet minimaal 500 gram groenten per dag
Jouw lichaam heeft bouwstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Geef je die niet dan haalt het de voedingsstoffen ergens anders vandaan. Het gevolg zijn vage gezondheidsklachten. Klachten die je misschien ondertussen normaal bent gaan vinden. Regelmatig hoofdpijn, migraine, vermoeidheid, obstipatie, eczeem, buikpijn, noem maar op. Daar neem je dan ‘gewoon’ een paracetamolletje voor omdat je toch de dingen wilt doen die er van je verwacht worden of die je graag wilt doen. Eet daarom minimaal 500gram groenten per dag. Groenten zitten vol vezels, vitaminen, mineralen en spoorelementen die je lichaam nodig heeft. Met alleen een beetje groenten op je bord bij het avondeten kom je er niet. Neem dagelijks een groentesapje, snoep groenten als tussendoortje en eet ‘s avonds een lekkere warme zelfgemaakte soep vol met gezonde spulletjes. Zo kom makkelijk je aan jouw dagelijkse portie. Voed je lichaam en krijg energie.

Ontbijt als een keizer…
…lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Dit gezegde is al zo oud maar geldt nog steeds. Zorg ervoor dat iedere maaltijd bestaat uit de juiste koolhydraten, eiwitten en vetten en in de juiste verhoudingen. Deze geven jou duurzame energie, zorgen voor het aanmaken van belangrijke hormonen, zorgen voor een verzadigingsgevoel en een stabiele bloedsuikerspiegel. Jij voedt je lichaam in plaats van dat je het vult en krijgt er je gezondheid en energie voor terug.

Ontstress
We hebben het allemaal druk, druk, druk en vergeten dat we ook nog tijd voor ons zelf nodig hebben. Tijd om te ontspannen, te ontladen van de dagelijkse drukte. Vaak belanden we ’s avonds uitgeput op de bank, zappend voor de TV, met tablet op je schoot en de telefoon in je hand. Dat heeft niets met ontspanning te maken. Het blauwe licht van al die beeldschermen zorgen er ook nog eens voor dat je lichaam geen melatonine aan kan maken. Met als gevolg dat je niet in slaap kunt vallen. In dit blog had ik je al uitgelegd hoe belangrijk het is om dagelijks voor een portie ontspanning te zorgen. Zoek uit wat bij jou past en plan desnoods je ontspanning in. Dat levert alleen maar energie op.

Hoe zorg jij voor meer energie?

Laat me jouw ideeën weten via info@metavita.nl.

Lieve gezonde groet,

Meta Bloks