+31 6 22 710 740 info@metavita.nl

Zo maak je een gezonde leefstijl ook voor jou haalbaar.

Herken je dat? Je hebt eindelijk het besluit genomen om te gaan voor een gezonder leven. Je bent er helemaal van overtuigd dat dit is wat je gaat doen.

Geen korte tijdelijke oplossing meer, nee je gaat nu voor een duurzame, lange termijn aanpak.

Omdat je verlangen zo groot is om je beter te voelen en snel verandering wilt zien, gooi je het liefst meteen alles 180 graden om. En dat is de grootste valkuil. De eerste week ben je nog super gemotiveerd en in de tweede week merk je al dat het moeilijker wordt. Het is teveel, te ingewikkeld en niet te overzien. Je merkt dat je het liefst de handdoek weer in de ring wilt te gooien. En dat doe je dan ook… Je blijft balend en gefrustreerd achter en vervalt weer in je oude patroon. Alleen dat is nu juist waar je echt klaar mee was.

Hoe kan jij er nu voor zorgen dat dit je wel gaat lukken? Want het is mogelijk, ook voor jou!

  1. Je motivatie. Aan de basis van iedere verandering ligt natuurlijk allereerst een goede intrinsieke motivatie. Dat is het allerbelangrijkste. Waarom wil je dit zo graag? Wat maakt dat je gezonder wilt gaan leven? Omdat je bijvoorbeeld eindelijk weer eens ‘s morgens fit op wilt staan, je over de hele dag zin en energie wilt hebben zodat je lekkerder kunt sporten en ‘s avonds nog met vrienden af kunt spreken. Óf omdat je van die vervelende gezondheidsklachten af wilt. Inderdaad! Om je weer energiek en stralend te voelen.
  2. Neem je gezin mee in dit proces. Vaak hoor ik dat het voor de meeste belangrijk is dat ook het thuisfront achter deze nieuwe leefstijl ga. Dat het gezin niet al teveel ‘last’ heeft van deze verandering. En zelf wil je natuurlijk niet allemaal verschillende gerechten klaarmaken. Daar heb je het al druk genoeg voor. Toch?
  3. Ga in gesprek met je partner. Ga samen eens een avondje zitten en leg uit waarom je hiervoor gaat, wat jouw motivatie is. Wat betekent het voor jou en wat gaat het je opleveren? Maar ook, wat gaat het je partner en je gezin opleveren? Wat gaan zij merken aan jou als jij jouw doelen gaat halen? Welke moeder en vrouw ben je als je gezonder gaat leven? En welke voordelen gaan zij zelf merken. Communicatie is alles en zorgt ervoor dat je partner je begrijpt. Dat is al het halve werk.
  4. Betrek je kinderen erbij. Kinderen houden van structuur en zijn jarenlang gewend om op een bepaalde manier te eten. Het is een belangrijk onderdeel van de dag en maakt deel uit van de ‘cultuur’ van jullie gezin. Zomaar ineens alles omgooien werkt niet en al helemaal niet bij kinderen. Neem ze mee in dit proces, leg uit waarom je gezonder gaat leven en waarom dat ook voor hen belangrijk is. Als ze zien dat jij en je partner van nieuwe gerechten genieten dan willen ze dat vaak ook uitproberen. Kinderen moeten minimaal 10x iets geprobeerd hebben voordat ze eraan gewend zijn. Neem er de tijd voor, laat ze vanalles proeven en maak er vooral geen ding van. Stress om het eten is niet de bedoeling en draagt niet bij aan de gezelligheid aan tafel.
  5. Samen boodschappen doen. Zoiets simpels als boodschappen doen is in het begin een hele onderneming. Maak altijd een lijstje om het jezelf makkelijk te maken. Ga eens samen met je partner op pad en neem een andere keer je kinderen mee. Maak ze wegwijs in deze jungle en ‘leer’ welke producten goed zijn en waarom en welke je beter niet of minder kunt kiezen en waarom. Maar zeker zo belangrijk, je kunt het boodschappen doen daarna met een gerust hart overlaten aan jouw gezin. Je hoeft namelijk niet alles alleen te doen.
  6. Samen koken. Jullie hebben net de nieuwe ingrediënten verzameld en dan is er toch niks leukers om samen een nieuw gerecht klaar te maken? Pik een dag uit in het weekend die jullie goed uitkomt en maak daar een ‘kookdag’ van. Kinderen vinden het erg leuk om mee te helpen en met jou iets lekkers klaar te maken. Quality time met je kind of partner = een win-win situatie voor iedereen. Helemaal leuk om het daarna gezamenlijk op te eten. Wedden dat je kinderen het gaan proberen?
  7. Kennis is macht. Ga zelf op onderzoek uit. Verdiep je in boeken, snuffel rond op het internet en lees interessante artikelen. Deel ze met het thuisfront en heb het er samen over. Delen is vermenigvuldigen.
  8. Kleine aanpassingen. Iedere kleine aanpassing die je maakt zorgt al voor grote veranderingen. Begin dus klein en maak het niet te groot. Gebruik je nu suiker of een zoetje in je koffie of thee? Eet je standaard dat koekje erbij? Drink je iedere dag frisdrank?
  • Start eens met het weglaten van de suikers in je koffie of thee.
  • Laat daarna het koekje eens weg.
  • Vervang je frisdrank voor water of een kruidenthee.
  • Start met het drinken van meer water. Iedere uur een glas water geeft al veel voordelen. Helder in je hoofd en meer energie.

Dit lijkt allemaal simpel maar het zijn al enorme stappen. Met deze kleine aanpassingen merk je al snel dat je je beter gaat voelen en dat smaakt naar meer!

  • Ga daarna eens kijken of je je suikerrijke tussendoortjes aan kunt passen.
  • En of je meer kunt variëren in je ontbijt of lunch? Neem eens wat anders dan een boterham met kaas.
  • Ga ook bekijken welke aanpassingen je kunt maken bij bijvoorbeeld de lunchtrommels van je kids.
  • Vervang de pakjes drinken van je door een drinkfles gevuld met water. Leuk ze op met stukjes fruit om er een smaakje aan te geven.
  • Kies voor het diner ook eens een groente uit die je nog niet kent.
  • Vervang de witte rijst door zilvervliesrijst.
  • Wees creatief en varieer. Variatie is echt het allerbelangrijkste! We eten teveel van hetzelfde en dat maakt dat we tekorten oplopen en ons niet fit voelen.

Last but not least. Heb geduld. 

Dit is voor de meeste vrouwen die ik spreek, het moeilijkste wat er is. Geduld hebben. We willen vaak meteen resultaat zien, ons fitter en energieker voelen en in no time van alle klachten af zijn. Het is alleen niet reëel om dat van jezelf te verwachten. Want wees eens eerlijk, de klachten die je nu hebt en hoe je nu in je vel zit, zijn ook niet in een paar weken tijd tevoorschijn gekomen.

Gezondheid komt je niet zomaar aanwaaien daar zul je zelf iets voor moeten doen.

Alleen jij bent degene die dat kan doen. Niemand anders. Het is geen quick fix en er bestaat geen pilletje of wondermiddel die jou dit kan geven. Neem die verantwoordelijkheid voor je gezondheid in eigen hand. Zoals dat gaat met iedere verandering, kost dit tijd en energie. Ik vergelijk het altijd met starten in een nieuwe functie of andere baan. Het kost tijd om het bedrijf te leren kennen, de mensen en je nieuwe werkzaamheden. Na een paar weken weet je niet meer beter en heb je alles je eigen gemaakt.

Gun jezelf en je gezin die tijd en doe het stap voor stap.

Ga uitzoeken waar jij je goed bij voelt en wat bij jouw gezin past. Op die manier gaat het moeten, en de druk er vanaf en maak je er een ontdekkingstocht van. Dat klinkt toch veel leuker? Dit doe je niet voor even maar voor de rest van je leven. Je legt nu de basis voor je eigen gezondheid, voor die van je partner én van je kinderen voor later. Dat is super belangrijk en levert alleen maar voordelen op!

In mijn nieuwe online programma Recharge Your Health leer ik hoe je dit in 4 weken tijd, stap voor stap kunt doen. In de eerste week ga je je ontbijt aanpassen, daarna je lunch, dan de tussendoortjes en in de laatste week het diner. Je krijgt alles van mij kant en klaar aangeleverd, recepten en zelfs een boodschappenlijst. Alles om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Na 4 weken heb jij het in jouw leven geïntegreerd om zelf verder te kunnen.

En vooral, je merkt wat het voor je lichaam doet en ervaart meer energie en zit lekkerder in je vel.

Gun jezelf dit waardevolle cadeau en ik beloof dat je na vier weken niet meer anders wilt.

Liefs, Meta